Kórejská spoločnosť vyvinula produkt, ktorý znižuje kruté následky zvodidiel a dúfajme, aj zachráni ľudské životy.
Každý rok na svete zomrie približne 1,25 milióna ľudí v dôsledku dopravných nehôd. Pevné oceľové bariéry na okrajoch ciest, známe aj ako zvodidlá, zabraňujú automobilom zísť z cesty a tým minimalizujú následky nehôd. Podľa Americkej Federálnej Diaľničnej spoločnosti zábrany môžu odkloniť dopravný prostriedok späť na cestu, spomaliť ho tak, aby úplne zastavil, prípadne aby ho udržal v jazdnom pruhu pozdĺž zábrany. Zvodidlá však nemôžu zabrániť všetkým situáciám, v ktorých sa vodiči ocitnú. Celkový účinok zvodidiel môže ovplyvniť najmä rýchlosť a veľkosť vozidla.
Klasické zvodidlá obsahujúce oceľové panely nemôžu zaručiť šoférovi maximálnu bezpečnosť. Mäkšie zvodidlá chránia vodičov pred tvrdým nárazom a otvárajú možnosti ako zachrániť na cestách viac životov. Na zníženie počtu fatálnych nehôd, spoločnosť ETI (Evolution in Traffic Innovation) navrhla Systém rotujúcich zábran.
Rotujúce zvodidlá - ako fungujú?
Rotujúce zvodidlá zabezpečujú viac ako len absorbciu nárazovej emergie. Premieňajú túto energiu do rotujúcej energie, ktorá posúva vozidlo dopredu namiesto do potencionálneho nárazu vozidla do nehybnej zábrany. Spoločnosť ETI vyvinula rotujúce valce s názvom "EVA". S vynikajúcou schopnosťou tlmí náraz vďaka trojrozmerným vyrovnávacím rámom a pevným podperám. Dobrú vidiťeľnosť bariér zvyšujú reflexné fólie.
Materiál, z ktorého sú valce "EVA" vyrobené, má lepšiu flexibilitu a elasticitu v porovnaní s inými polyetylénovými materiálmi. Najviac sa materiál vlastnosťami podobá gume. Tým, že je viac elasticky než uretán, predlžuje sa jeho životnosť oproti bežným plastom.
Keď auto narazí do zvodidiel, rotujúce zvodidlá premenia náraz vozidla do rotujúcej energie. Spodné a vrchné rámy sú prispôsobené pneumatikám malých aj veľkých vozidiel vďaka čomu vodič nestratí kontrolu nad šoférovaním ani pri náraze.
Rámy zvodidiel spolu s podperami obsahujúcimi tekutinu absorbujú náraz spôsobený vozidlom. Rámy s hladkým povrchom nasmerujú pneumatiky vozidla a vedú ho v smere jazdy, čím sa predchádza sekundárnej nehode vozidla nachádzajúceho sa za ním. Trojdimenzionálna štruktúra rámov v tvare písmena D a vyrovnávacia podpora distribuujú a absorbujú druhý náraz.
Podpery uložené každých 0,7 m zvyšujú nosnú silu zvodidiel a tak chránia vozidlo pred opustením jazdného pruhu. Nakoľko sú podpory nezávislé, po náraze sa vymieňa iba zničená časť. Údržba teda nie je cenovo nákladná.
Detaily nárazových testov
Testy boli vykonané na 3 odlišných dopravných prostriedkoch a rotujúce bariéry vyhoveli všetkým kritériám.
- Malé autá
900 kg auto, 20° bočný náraz. Počas hodnotenia bolo pozorované, že ETI produkt posiela vozidlo späť v smere jeho dráhy pohybu, chráni pasažierov a chránia tiež pred ďalšou nehodou. - Veľké autá
10-tonové nákladné auto, 15° bočný náraz. Počas hodnotenia bolo pozorované, že ETI produkt mení spôsob kolízie na rotačné trenie, ktoré spôsobí, že kolízia pretrváva po dlhšiu dobu a tým minimalizuje silu okamžitého nárazu. - Autobusy
13-tonový autobus, 20° bočný náraz
Počas hodnotenia bolo pozorované, že ETI produkt mení spôsob kolízie na rotačné trenie, ktoré spôsobí, že kolízia pretrváva po dlhšiu dobu a tým minimalizuje silu okamžitého nárazu.
Zdroj: http://interestingengineering.com/korean-company-develops-life-saving-rolling-barrier-system/