REÁLNY TEST Rozhodli sme sa otestovať niekoľko vodičov a zistiť, ako rozptyľovanie ovplyvňuje ich štýl jazdy. Video
To, že telefonovanie za volant nepatrí, je známa vec. Aj keď mnohí vodiči radi tvrdia, že bez problémov zvládajú telefonovanie aj sledovanie premávky, opak býva pravdou. Nanešťastie sa o tom presvedčia, až keď sa niečo stane.
V samostatnom článku sme sa zaoberali teóriou rozptyľovania za volantom. Najväčším rizikom akejkoľvek činnosti, ktorá nesúvisí so šoférovaním, je odpútanie pozornosti. V takom prípade stačí doslova zlomok sekundy a nešťastie je na svete. Teória je však nudná, preto sme sa rozhodli vyskúšať si telefonovanie za volantom v praxi.
Zisťovali sme vplyv telefonovania
Chceli sme zistiť, ako a či vôbec telefonovanie ovplyvňuje pozornosť vodiča. V uzatvorenom areáli školy šmyku v Orechovej Potôni sme postavili testovaciu trať, ktorá pozostávala zo slalomu a následného vyhýbacieho manévru. Prekážku, ktorej sa mali vodiči vyhnúť, simulovala svetelná signalizácia.
Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková
Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková
Keďže sme v rámci možností chceli dosiahnuť aspoň určitú mieru objektivity, na test sme vybrali troch vodičov: muža-profesionála, ženu-profesionálku a muža-začiatočníka. Profesionálov zastupoval inštruktor Driving Academy Ján Močko, šoférsky dorast Andrej Andil a nežnú polovicu motoristickej verejnosti redaktorka AutoMoto.sk Soňa Zverková.
Vodiči mali prejsť vyznačenú trať čo najrýchlejšie s najvyšším možným dôrazom na presnosť. Maximálnu rýchlosť sme obmedzili na 40 km/h. V prvej časti testovací jazdci prechádzali trať bežným spôsobom. V druhej etape telefonovali s mobilom pri uchu a v tretej používali hands-free. Jeden z účastníkov projektu dával vodičom relatívne jednoduché otázky, ktoré však neraz vyžadovali zamyslenie. V teste sme hodnotili čas a chybovosť jazdy, ako aj správnosť odpovedí.
Práve otázky, ktoré sme vodičom počas jazdy kládli, zvyšovali mieru stresu a spolu s tým aj rozptýlenie. Preto napríklad môžete vidieť na videách nesprávne odpovede aj pri úplne jednoduchých otázkach, časté pýtanie sa na niektorú časť otázky, prípadne prosby o zopakovanie celej otázky či odmlky, ktoré vodiči robili počas komplikovaných jazdných situácií.
Jazdu okrem statických kamier dokumentovali aj kamery v interiéri a na karosérii. Foto: Soňa Zverková
Ján Močko: Profík sa nezaprie
Profesionál za volantom sa nezaprel a trať vo všetkých troch prípadoch prešiel najrýchlejšie. Rozptýlenie sa napriek tomu prejavilo dlhším časom prejazdu a najpomalšie zajazdil práve s telefónom pri uchu. Vďaka svojim skúsenostiam dokázal správne zodpovedať väčšinu otázok, paradoxne najmenej správnych odpovedí dosiahol pri jazde s hands-free. Môže to však súvisieť skôr s typom otázok, na ktoré jednoducho nepoznal správnu odpoveď.
V celkovom hodnotení by ale testovací jazdec-profesionál mal dostať najnižšie možné hodnotenie. Počas pokusu s telefónom pri uchu ho otázky natoľko rozptýlili, že úplne zabudol zastaviť na jednom z určených bodov a zastavil na inom. Trať dobre poznal, krátkodobá strata pozornosti teda bola spôsobená rozptýlením.
bola spôsobená rozptýlením.
Najviac sa na trati potrápil začiatočník Andrej. Napriek minimálnym skúsenostiam rozdiel v čase prejazdu traťou medzi ním a ďalšími dvomi vodičmi nebol veľmi výrazný. Nedostatok skúseností sa prejavil skôr v nesprávnych odpovediach, nakoľko Andrej venoval pozornosť skôr správnemu prejdeniu trate než rozmýšľaniu nad riešeniami našich záludných otázok.
Naostro sme vyskúšali, čo spôsobuje telefonovanie za volantom
5. 4. 2012 | redakcia
Písmo:
REÁLNY TEST Rozhodli sme sa otestovať niekoľko vodičov a zistiť, ako rozptyľovanie ovplyvňuje ich štýl jazdy. Video
To, že telefonovanie za volant nepatrí, je známa vec. Aj keď mnohí vodiči radi tvrdia, že bez problémov zvládajú telefonovanie aj sledovanie premávky, opak býva pravdou. Nanešťastie sa o tom presvedčia, až keď sa niečo stane.
V samostatnom článku sme sa zaoberali teóriou rozptyľovania za volantom. Najväčším rizikom akejkoľvek činnosti, ktorá nesúvisí so šoférovaním, je odpútanie pozornosti. V takom prípade stačí doslova zlomok sekundy a nešťastie je na svete. Teória je však nudná, preto sme sa rozhodli vyskúšať si telefonovanie za volantom v praxi.
Zisťovali sme vplyv telefonovania
Chceli sme zistiť, ako a či vôbec telefonovanie ovplyvňuje pozornosť vodiča. V uzatvorenom areáli školy šmyku v Orechovej Potôni sme postavili testovaciu trať, ktorá pozostávala zo slalomu a následného vyhýbacieho manévru. Prekážku, ktorej sa mali vodiči vyhnúť, simulovala svetelná signalizácia.
Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková
Pri slalome s telefónom sa jazdci potrápili. Foto: Soňa Zverková
Keďže sme v rámci možností chceli dosiahnuť aspoň určitú mieru objektivity, na test sme vybrali troch vodičov: muža-profesionála, ženu-profesionálku a muža-začiatočníka. Profesionálov zastupoval inštruktor Driving Academy Ján Močko, šoférsky dorast Andrej Andil a nežnú polovicu motoristickej verejnosti redaktorka AutoMoto.sk Soňa Zverková.
Vodiči mali prejsť vyznačenú trať čo najrýchlejšie s najvyšším možným dôrazom na presnosť. Maximálnu rýchlosť sme obmedzili na 40 km/h. V prvej časti testovací jazdci prechádzali trať bežným spôsobom. V druhej etape telefonovali s mobilom pri uchu a v tretej používali hands-free. Jeden z účastníkov projektu dával vodičom relatívne jednoduché otázky, ktoré však neraz vyžadovali zamyslenie. V teste sme hodnotili čas a chybovosť jazdy, ako aj správnosť odpovedí.
Práve otázky, ktoré sme vodičom počas jazdy kládli, zvyšovali mieru stresu a spolu s tým aj rozptýlenie. Preto napríklad môžete vidieť na videách nesprávne odpovede aj pri úplne jednoduchých otázkach, časté pýtanie sa na niektorú časť otázky, prípadne prosby o zopakovanie celej otázky či odmlky, ktoré vodiči robili počas komplikovaných jazdných situácií.
Jazdu okrem statických kamier dokumentovali aj kamery v interiéri a na karosérii. Foto: Soňa Zverková
Jazdu okrem statických kamier dokumentovali aj kamery v interiéri a na karosérii. Foto: Soňa Zverková
Ján Močko: Profík sa nezaprie
Profesionál za volantom sa nezaprel a trať vo všetkých troch prípadoch prešiel najrýchlejšie. Rozptýlenie sa napriek tomu prejavilo dlhším časom prejazdu a najpomalšie zajazdil práve s telefónom pri uchu. Vďaka svojim skúsenostiam dokázal správne zodpovedať väčšinu otázok, paradoxne najmenej správnych odpovedí dosiahol pri jazde s hands-free. Môže to však súvisieť skôr s typom otázok, na ktoré jednoducho nepoznal správnu odpoveď.
V celkovom hodnotení by ale testovací jazdec-profesionál mal dostať najnižšie možné hodnotenie. Počas pokusu s telefónom pri uchu ho otázky natoľko rozptýlili, že úplne zabudol zastaviť na jednom z určených bodov a zastavil na inom. Trať dobre poznal, krátkodobá strata pozornosti teda bola spôsobená rozptýlením.
Andrej Andil: Smola na otázky
Najviac sa na trati potrápil začiatočník Andrej. Napriek minimálnym skúsenostiam rozdiel v čase prejazdu traťou medzi ním a ďalšími dvomi vodičmi nebol veľmi výrazný. Nedostatok skúseností sa prejavil skôr v nesprávnych odpovediach, nakoľko Andrej venoval pozornosť skôr správnemu prejdeniu trate než rozmýšľaniu nad riešeniami našich záludných otázok.
Soňa Zverková: Ženská obozretnosť
Ženská obozretnosť sa prejavila najmä pri samostatnej jazde, keď si Soňa zvolila „ohmatanie” trate, o čom svedčí pomalší čas. Pri telefonovaní sa už čas prejazdu trate výrazne zlepšil a šoférka získala aj najlepšie skóre správnych odpovedí. No rovnako ako v predchádzajúcich dvoch prípadoch aj tu bol čas prejazdu s hands-free rýchlejší a istejší než s telefónom pri uchu.
Telefonovanie vodiča rozptyľuje a ovplyvňuje tak štýl jeho jazdy, ako aj pozornosť a sme presvedčení, že zákaz telefonovania bez hands-free je odôvodnený. Všetci traja vodiči boli pri jazde s hands-free rýchlejší ako s telefónom pri uchu. Otázky, trať aj vyhýbací manéver zvládli lepšie a s väčšou istotou. Rovnako sme dokázali, že najlepšie vodiči zajazdili bez akéhokoľvek rozptýlenia. Tento fakt sa nám potvrdil aj pri ďalších disciplínach. Ako ich naši testovací jazdci zvládli, si na AutoMoto.sk budete môcť prečítať už o niekoľko dní.
Hoci rozdiely medzi jednotlivými testovacími jazdami spomínanými v dnešnom článku boli zväčša niekoľko sekúnd, tento čas nemožno podceňovať. Vozidlo totiž pri rýchlosti 50 km/h prejde za sekundu až 14 metrov. Navyše náš test sa konal v uzavretom priestore a vodiči presne vedeli, čo ich čaká. Situácia v premávke sa však dynamicky a nepredvídateľne mení. A ak pri telefonovaní nesledujete spätné zrkadlá, to, čo by ste za normálnych okolností poľahky zvládli, zmení sa na tragédiu.
Projekt Rozptyľovanie za volantom pripravila redakcia AutoMoto.sk v spolupráci s partnermi: Škola šmyku Driving Academy, Policajný zbor SR, Ústav súdneho inžinierstva, Záchranná služba Falck.