Unavený ani na krok. Mikrospánok si vyžiadal na cestách množstvo životov

Mikrospánok patrí medzi najväčších nepriateľov vodičov a na cestách si vyžiadal už veľa obetí. Podľa odborníkov sa 17 hodín bez spánku rovná pol promile alkoholu, čo sú približne dve veľké pivá. Dlhé trasy šoférovania bez prestávok a oddychu sa tak nemusia vyplatiť.

„Čím skôr byť v cieli alebo rýchly návrat domov!“

Tohto hesla sa pridržiavajú viacerí vodiči, ktorí cestujú na dovolenku autom. Najčastejšie sa to týka cestovania k tzv. slovenskému moru, teda do Chorvátska.

Kritické hodiny sú skoré ranné hodiny, čo znamená hodiny po polnoci zhruba do 5 až 6 hodiny ráno. Čo sú skutočné časy, ktoré sú mimoriadne nebezpečné pre možný mikrospánok, “

uvádza Ľubomír Ábel - viceprezident policajného zboru. Práve mikrospánok je častou príčinou dopravných nehôd. Polícia ich eviduje každo ročne desiatky. Na to aby ste sa mikrospánku vyhli odborníci odporúčajú:

  1. vyhýbať sa jazde v noci
  2. dodržiavať pitný režim
  3. mať pravidelný príjem stravy
  4. byť dobre vyspatý
  5. mať v aute spoločnosť
  6. alebo aspoň energickú hudbu.

Dopravní experti zase prízvukujú odpočinok pred jazdou a dostatočnú prípravu na cestu. Jozef Drahovský (dopravný analytik) :

„Štandardne treba odpočívať aspoň pol hodinu na každé tri hodiny.“

Ako dodáva aj Palesch (dopravný konzultant) potrebné je mať dobre naplánovanú jazdu, prezrieť si trasu a pre istotu si to dať aj na papier, teda nespoliehať sa iba na navigačný prístroj, lebo neviete v akom stave máte mapy.

Vodiči by denne nemali najazdiť viac ako 800 kilometrov, oplatiť sa nemusí ani používanie tempomatu, ktorý znižuje koncentráciu. Ako uvádza Karol Kleinmann (dopravný psychológ), pri dlhšej jazde sa nám zorné pole zužuje, čo znamená že nevidíme ako zvyčajne 160 stupňov, ale len úzky pás pred sebou. Keď teda ideme v zhustenej premávke väčšinou sa spoliehame iba na vozidlo pred nami.

Povzbudzujúce látky ako taurín a kofeín, ktoré sú obsiahnuté v energetických nápojoch sú tiež podľa lekára Viliama Dobiáša veľkým rizikom. Zradné sú v tom, že únavu zaženú iba na krátky čas. Energetický nápoj zaženie pocit únavy ale nerýchly myšlienkové pochody nezlepší koordináciu, iba dojem z toho, že som oddýchnutý, že mi to lepšie myslí.

ZDROJ: http://www.ta3.com/clanok/1087971/unaveny-ani-na-krok-mikrospanok-si-na-cestach-vyziadal-mnozstvo-zivotov.html

  • Košík