Bezpečnosť mladých vodičov na cestách: Aktuálne štatistiky a trendy

Vedeli ste o tom, že každý týždeň v Európskej únii príde o život okolo 100 mladých ľudí vo veku 15 až 30 rokov pri dopravných nehodách? Napriek tomu je tu aj dobrá správa: počet úmrtí mladých vodičov klesá rýchlejšie ako v iných vekových skupinách. Ale aký je vlastne kľúč k lepšej bezpečnosti našich mladých na cestách?

Dôvody rizika u mladých vodičov:

Mladí vodiči patria do rizikovej skupiny z rôznych dôvodov. Okrem nezrelosti a neskúsenosti hrá dôležitú úlohu aj ich životný štýl. V tejto vekovej skupine je dvojnásobne častejšie užívanie nelegálnych drog a využívanie mobilných zariadení za volantom. Rozptýlenie vodiča počas jazdy môže mať pre mladých ľudí fatálne následky, pretože majú tendenciu šoferovať bez bezpečnostného pásu.

Porovnanie mladých žien a mužov:

Pozrime sa na to číselne: v priemere muži vo vekovej skupine 15-30 rokov tvoria až 81% všetkých úmrtí na cestách, pričom ich mortalita je štvornásobne vyššia než u mladých žien. Mladí muži často riadia motocykle, čo je spojené s vyšším rizikom. Na druhej strane, 70% mladých žien, ktoré tragicky zahynuli na cestách, boli vodičky alebo spolujazdkyne v autách.

Ako si vedie Slovensko? 

Údaje z roku 2019 hovoria, že smrteľné nehody medzi mladými na Slovensku klesli od roku 2010 o 9% ročne, čo je úžasný pokrok. Naproti tomu krajiny ako Nórsko, kde ročný pokles predstavuje až 11%, alebo Švédsko sú v bezpečnosti mladých vodičov na cestách ešte o krok vopred. V týchto krajinách sa stretávame s vysokou úrovňou dodržiavania dopravných predpisov a s rozsiahlym vzdelávaním v oblasti bezpečnosti už od mladého veku.

Čo konkrétne pomáha na zvýšenie bezpečnosti?

Zavedenie viacfázovej autoškoly môže výrazne znížiť riziká - tieto systémy umožňujú mladým vodičom získavať skúsenosti v menej rizikových podmienkach, čo vedie k poklesu nehôd až o 30%. Taktiež, nulová tolerancia k alkoholu a drogám robí z ciest bezpečnejšie miesto pre všetkých. A nepodceňujme ani význam bezpečných vozidiel; moderné technológie ako automatické brzdenie v núdzi môžu zachrániť životy.

Svetlo na konci tunela

Pozitívne je, že celková úmrtnosť mladých ľudí vo veku 15-30 rokov na cestách klesá každým rokom. Vďaka kombinácii správnych opatrení, vzdelávania a technológie môžeme urobiť veľký krok k zníženiu počtu tragédií. Na Slovensku sme na dobrej ceste, ale stále je čo zlepšovať. Spojme sily a urobme naše cesty bezpečnejšie pre všetkých, hlavne pre našu mladú generáciu.


Zdroj:

https://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN-Flash-41_web_FINAL.pdf




Mgr. Karol Kleinmann

Vyštudoval odbor psychológia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. V roku 2014 ukončil špecializačné štúdium atestáciou z klinickej psychológie. Na Slovenskej Zdravotníckej Univerzite získal certifikát na certifikovanú činnosť Dopravná psychológia s licenciami vydanými Slovenskou komorou psychológov. V tomto odbore aj reprezentuje Slovensko ako člen medzinárodnej pracovnej skupiny TPI – Transport Psychology International a EFPA. Je absolventom 5-ročného výcviku v Systemickom koučingu a managemente v Prahe.

Previous
Previous

"Podľa mňa po marihuane šoférujem bezpečnejšie"

Next
Next

“Veď sa liečim, tak prečo nemôžem šoferovať?”